Plaats reactie
1
Ik heb op mijn nieuwe pc windows 10 geïnstalleerd maar hij start heel traag op

Het duurt bijna 1 minuut voor ik aan het windows scherm ben



Asus TUF B450-PRO GAMING moederbord
AMD Ryzen 5 3500X processor
G.Skill DDR4 Ripjaws-V 2x8GB 3200Mhz
A-DATA XPG SX8200 Pro internal solid state drive M.2 1000 GB PCI Express 3.0 3D TLC NVMe

Heb ik iets verkeerd gedaan bij de installatie of is het normaal dat dit zo lang duurt

Geheugen is reeds aangepast in mijn bios

Voor ik mijn nieuwe install heb gedaan had ik ook al problemen met het opstarten
https://www.hijackthis.nl/forum/viewtop ... =4&t=40809
Maar omdat ik ten einde raad was heb ik hem opnieuw geinstalleerd maar geen succes
Heb test laten lopen en mijn opstarttijd was 59 seconden
2
  1. Download AfbeeldingProcess Monitor
    *Unzip en dubbelklik procmon.exe om het programma uit te voeren.
  2. Klik op de werkbalk op opties en vink Enable Boot Logging aan Afbeelding
  3. Vink Generate thread profiling events aan om elke seconde vast te leggen en klik op OK. Afbeelding
  4. Herstart je computer en voer Process Monitor weer uit als je opgestart bent.
  5. Klik op Ok wanneer je gevraagd wordt om het Process Monitorlog op te slaan.
    Process Monitor zal starten na het opslaan van de starttijd data en een filter toepassen.
  6. Klik op Options in de werkbalk en selecteer Select Colums
    Selecteer Duration en klik op OK.
    Afbeelding
  7. Klik op Filter in de werkbalk en selecteer Filter
    Klik op het uitrolmenu en selecteer Duration ▼ - more than ▼ - 1 en klik op Add: Afbeelding
  8. Nu kun je alle processen controleren welk de langste opstarttijd hebben en
    evt. uitschakelen in de opstartprocessen van Windows.
    Afbeelding
In bovenstaand voorbeeld heeft het process van McAfee 36 seconden nodig om op te starten.
Afbeelding
3
Hallo,

Dit moederbord heeft twee M.2 sloten: M.2 (PCI-e 2.0 x4) en M.2 (S600/Pcie3.0x4) in welk slot is de SSD momenteel geplaatst?

Neem ook het onderstaande artikel van Crucial eens door om de UEFI-instellingen te controleren.
Your system may have a PCIe x4 mode which is optimal for NVMe SSD performance. In many systems, M.2 ports can be configured in the BIOS or UEFI to toggle this, speeding up connected NVMe drives by removing bandwidth from other ports (typically disabling them in the process), or limiting their performance to maximize available ports if preferred.
https://www.crucial.com/support/article ... imizing-m2
Member of UNITE Unified Network of Instructors and Trained Eliminators (Unite Against Malware)
4
Het zit in het volgende slot

1 x M.2 Socket 3, with M key, type 2242/2260/2280/22110 storage devices support (SATA & PCIE 3.0 x 4 mode)*2

Dit is het andere slot

1 x M.2 Socket 3, with M Key, type 2242/2260/2280 storage devices support (PCIE 2.0 x4)*3

Heb ik het juist slot gebruikt
6
@dorado Hierbij het bestand van process monitor
Staat wel iets tussen dat heel lang duurt
Als gast kunt u geen bijlagen bekijken. Registreer via deze link een (gratis) account om bijlagen te kunnen bekijken.
10
Bedankt voor alle screenshots, zo te zien ontbreekt het niet aan configuratiemogelijkheden. @Dasle is al een tijd(je) bezig omtrent AMD Ryzen systemen en het optimaliseren. Ik heb hem daarom ook even geattendeerd op dit topic voor aanvullingen en suggesties.

Het is immers bijzonder vreemd dat dit systeem met de oude en nieuwe M.2 SSD zo traag opstart? Heb je alle (interne) schijven: die van Seagate en Western Digital als eens losgehaald? De S.M.A.R.T check (Self test) op deze schijven kan ook het bootproces vertragen. Beide schijven zijn immers niet meer helemaal in fitte toestand.
Member of UNITE Unified Network of Instructors and Trained Eliminators (Unite Against Malware)
14
Ik zie soms wel een melding onderaan mijn scherm opnieuw opstarten om Pci bus te installeren zou dat het probleem kunnen zijn
15
Het word steeds raarder
Heb mijn HDD's nog eens proberen af te koppelen maar kon er maar 1 afkoppelen die van 640 gig
Als ik de andere afkoppel zegt hij dat er geen systeem meer is
Koppel ik die van 2000 gig aan start hij wel op en heel vlug
Bij schijfbeheer zie ik dat er bij die hdd systeem staat
Hoe kan dit

Afbeelding
Laatst gewijzigd door danzie op 04 feb 2021 22:01, 1 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in

Gebruikersnaam
Wachtwoord

Terug naar “Hardware & Randapparatuur”