Plaats reactie
1
Afgesplitst van Geluid werkt niet van PC

Hoi,
Het lijkt er op dat ik te maken heb met een vrijwel identiek probleem en de vraag is of ik zonder meer alle stappen kan/moet volgen om tot een oplossing te komen.
Ik heb een oude ASUS p5p800S onderhanden. De bedoeling was de nieuwste versie van Skype te installeren of beter gezeg bij te werken naar de laatste update. De update lukte niet vanwege tijdoverschrijding en ik heb uiteindelijk moeten kiezen voor een handmatige installatie.
Vanwege de tijdoverschrijding (de PC is/was erg traag) heb ik eerst defragmentatie uitgevoerd en vervolgens disk cleanup. Dat laatste ging niet zonder haperingen. Ik kreeg tussendoor de vraag voor een installatie van Windows XP (het OS van de Asus) en het verzoek de installatie CD in te voeren. Dit niet uitgevoerd omdat het om een disk cleanup ging.
Al eerder kregen we de melding op het scherm dat er nieuwe hardware was gevonden voor Multi Media Controller en of we de installatie CD wilden invoeren. Wij hebben in ieder geval die Controller niet geinstalleerd en dus ook geen installatie CD. Omdat ik ook de melding kreeg dat er een oproep voor ons was (niet het Skype scherm) heb ik idee dat er ook een virus op de Asus zit.
Na installatie van Skype, wilden we deze uitproberen ook al in verband met de nieuwe webcam. De webcam werkt wel, maar Skype geeft aan niet te kunnen functioneren omdat er geen speakers en microfoon zouden zijn. Ook muziek geprobeerd en een DVD in de player, maar geen geluid (wel beeld).
Via control panel naar de Sound optie gegaan. Daar blijken alle apparaten zoals Audio Codec en Legacy Audio Drive wel goed te functioneren (althans wordt aangegeven) maar desondanks geen geluid en microfoon. Ik mis ook het luidspreker icoontje op de toolbar en de soundmixpanel is ook niet terug te vinden.
De Asus zou moeten draaien op Sound Max Digital Audio.
Kortom kan ik met de aangegeven oplossingen ook mijn probleem oplossen en de Asus weer aan geluid helpen.
Groet, Naveke
2
Hallo Naveke,

Voor u een eigen topic aangemaakt om overzichtelijker te houden en u beter te kunnen helpen.

Noteer deze link waar verder hulp zal worden gegeven.
met vriendelijke groet, iEscape
born to be free is the way to freedom

Afbeelding
3
Mis het gebruikte OS.
Om een lang verhaal kort te houden, het is toch een kwestie van de goede drivers.

Maar, installeer de chipset driver, reboot en installeer dan de rest en reboot opnieuw.

De drivers vind je hier.
http://www.asus.com/Motherboards/P5P800S/#support" onclick="window.open(this.href);return false;
"Dit is mijn handtekening of sig."
Sometimes, a vendor may misleadingly advertise the I/O clock rate by labeling the MT/s as MHz
https://www.piriform.com/speccy/download
https://www.piriform.com/docs/speccy/us ... to-the-web
4
Bedankt Pearl voor jouw reactie.
Het gebruikte OS is Windows XP. Ik zat zelf ook al aan de drivers te denken en wilde meer in de richting gaan van Slim Driver.
Ga in ieder geval met jouw advies aan de slag al is mij niet duidelijk wat jij bedoelt met "en installeer dan de rest" . :?:
Welke rest bedoel je :?:

Groet, Naveke
5
Eerst de chipsetdriver om alle onderdelen die erachter zitten te laten herkennen door windows, voor de zekerheid.

Na een herstart, de audio, lan en sommige die bij de utilities staan, de USB en ACPI driver.

Maar als je de drivers cd hebt kun je ze gewoon daarvanaf installeren vanuit het menu.
"Dit is mijn handtekening of sig."
Sometimes, a vendor may misleadingly advertise the I/O clock rate by labeling the MT/s as MHz
https://www.piriform.com/speccy/download
https://www.piriform.com/docs/speccy/us ... to-the-web
6
En pas op met al die programma's die wel "even" de juiste en laatste drivers op je PC installeren.
Ik heb er al aardig wat ellende van gezien.
Zoals Pearl aangeeft is idd de beste wijze.
Het wisselt een beetje per leverancier. Vaak kun je een installatie-programma starten en de verschillende onderdelen kiezen.
Een reboot na het installeren van drivers (al is het er soms maar eentje) wordt, als het nodig is, wel voorgesteld door het installatie-programma.
Als je doet wat je leuk vind, hoef je nooit meer te werken !
7
Ik neem aan Pearl dat je met de "drivers cd" de drivers cd van/voor Asus bedoelt en die heb ik dus niet.
Ik heb gezien dat er onder utilities een download is voor Chipset (versie 5.0.2.1003.) en onder Others ook een Chipset (7.0.0.1014 Beta.(XP 64bit/2003 64bit). Welke Chipset te downloaden? Ik ga uit van de versie 5.02.1003 omdat die naar ik aanneem voor XP32bit is bedoeld. :!:
Verder is jouw verhaal me duidelijk.
Vraagje aan PeterVo; wil je zeggen dat je een programma als Slim Drive afraadt, hoewel die wel op dit forum wordt genoemd (door Losse)
8
Blijkbaar hebben ze mijn post niet goed gelezen>
let wel op dat je alleen de drivers van de Audio installeert, als er nog ander gevonden worden wacht dan daar nog even mee of meld het hier welke drivers er nog gevonden worden.
9
Ja dat bedoel ik inderdaad, mogelijk heeft Loose met dit programma wel goede ervaringen, maar tot je daar een bevestiging van hebt, zou ik er even voorzichtig mee zijn.
Voor de drivers van je moederbord heb je inderdaad niet persé de CD nodig, als je weet welk mobo je hebt kun je bij de fabrikant de drivers (inderdaad 32 bit versie) downloaden.
Als je doet wat je leuk vind, hoef je nooit meer te werken !
11
Lezen is soms ook een kunst.
Ik heb de drivers geinstalleerd en alles werkt weer. Het enige wat ik mis is het luidsprekericoontje in de taskbar en ook is er geen volume mixer- Als ik op het icoontje van de (Asus) SoundMax Audio klik verschijnt er wel een optie Volume, maar als ik daar op klik verschijnt er geen volumeregelaar. Iemand enig idee hoe we dit kunnen oplossen?
12
In apparaat beheer staat de geluidskaart wel als goed geïnstalleerd ?
Als je doet wat je leuk vind, hoef je nooit meer te werken !
13
De geluidskaart (SoundMax Integrated Digital Audio) werkt volgens apparaatbeheer goed.
Kies ik in apparaatbeheer voor het zichtbaar maken/plaatsen van het luidsprekericoontje op de taskbar, dan geeft het systeem de melding dat Windows dat niet kan plaatsen en een programma(atje) moet worden toegevoegd via de optie toevoegen/verwijderen windows componenten.
Zoals eerder gezegd lijkt de optie Volume bij klikken op het SoundMax icoon niet te werken. Wel is er optie Media waarmee ik bij de volumeregelaar in apparaatbeheer terecht kom.
Echter is het makkelijker als het vertrouwde luidsprekericoontje weer in de taskbar komt, zodat het volume direct geregeld kan worden
14
@ Naveke,

Probeer het volgende:
(Windows XP) Luidspreker icoon in het Systeemvak plaatsen:
  • Ga naar Start en vervolgens naar het Configuratie scherm.
  • Dubbelklik op Geluid en Audioapparaten.
  • In het volgende scherm "Eigenschappen voor Geluiden en audioapparaten" een vinkje plaatsen bij Pictogram voor het volume in het systeemvak plaatsen.
  • Vervolgens klik op Toepassen en OK.
Zo nodig de computer herstarten.
met vriendelijke groet, iEscape
born to be free is the way to freedom

Afbeelding
15
Dat iEscape heb ik dus gedaan, maar als ik dan op toepassen klik, krijg als reactie/melding dat Windows het icoon niet aan de systeembalk kan toevoegen.
Er ontbreekt blijkbaar iets, maar ik kan zo 1, 2 3 niet achterhalen wat het is.
Bij mijn PC wordt bij de apparaten een Audio Controller (vd Intel(r) Integrated Audio vermeld, terwijl bij de onderhanden zijnde PC ik alleen de SoundMax Integrated Digital Audio kan terugvinden. Zou dit mogelijk het probleem kunnen zijn of anders gezegd moet er nog een Audio Controller worden toegevoegd en zo ja waar vind ik die?
Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in

Gebruikersnaam
Wachtwoord

Terug naar “Algemene computervragen en problemen”