Plaats reactie
1
Beste mensen,

De afgelopen bijna 20 jaar heb ik een hoop computerproblemen zelfstandig op weten te lossen, maar het probleem waar ik me nu middenin bevind, geeft zich niet gewonnen.

Wat is er gaande? Mijn PC (een Core i7 voorzien van Windows 10) sluit niet af. Althans: niet helemaal. De gebruikelijke afsluitoptie via het startmenu zorg wel dat het systeem afsluit (scherm, muis en toetsenbord worden uitgeschakeld en de harde schijf stopt met draaien) maar de stroom schakelt niet uit. Ik kan het volledig uitschakelen dus alleen forceren door de knop op de toren zelf ingedrukt te houden.

Ik heb intussen al heel wat tijd besteed aan het uitproberen van allerlei mogelijke oplossingen: gescand op virussen en malware (niets gevonden), CCCleaner erop losgelaten, in de instellingen voor energiebeheer gerommeld, commando "powercfg -h off" ingegeven, in het register de waarde "PowerDownAfterShutdown" gewijzigd, randapparatuur losgekoppeld vóór het afsluiten, maar niets heeft geholpen.

Wat ik wél weet is dat er bij afsluiten vanuit de veilige modus geen enkel probleem is, dat gaat als normaal. Dan is de kans dat het een hardwaregerelateerd probleem is toch al een stuk minder, zou ik denken. Met dat in het achterhoofd heb ik uiteraard ook een clean boot uitgevoerd door allerlei programma's die mee opstarten uit te schakelen, maar nee hoor, ook geen soelaas. Heel even dácht ik op de goede weg te zijn, omdat de eerste keer afsluiten na een clean boot wonder boven wonder normaal werkte, maar het één voor één weer inschakelen van programma's leverde geen duidelijke boosdoener op, omdat bij de tweede keer alles uitschakelen het afsluitprobleem gewoon weer aanwezig was...de spreekwoordelijke dode mus, dus,

Wat kan hier aan de hand zijn? En belangrijker: hoe los ik dit op?

Bij voorbaat dank voor de hulp.
3
Vinu schreef:Zijn er externe schijven via usb aangesloten en zit er een cardreader in dit systeem?
Er is geen externe schijf aangesloten, maar het systeem heeft wel één kaartlezer.
4
Probeer het volgende:
  • Sluit je antivirusprogramma
  • Verwijder alle aangesloten apparaten
  • Doe een foutcontrole v/d harde schijf
en probeer dan af te sluiten.
Afbeelding
5
dorado schreef:Probeer het volgende:
  • Sluit je antivirusprogramma
  • Verwijder alle aangesloten apparaten
  • Doe een foutcontrole v/d harde schijf
en probeer dan af te sluiten.
Zojuist (andermaal) geprobeerd, maar ook dat helpt niet.
6
Plaats volgende logs:
Log 1:
Download Afbeelding MiniToolBox en plaats deze tool op je bureaublad.

Let op: Sluit nu eerst alle openstaande programma's en browsers!
Start MiniToolBox
- Windows Vista,7,8,8.1 en 10: rechtsklik op "MiniToolBox.exe" en klik op "Als Administrator uitvoeren".

Bevestig de opstartmelding "Are you sure you want to continue?" met Ja.

Vink de volgende onderdelen aan:
  • Flush DNS
  • Report IE Proxy Settings
  • Reset IE Proxy Settings
  • Report FF Proxy Settings
  • Reset FF Proxy Settings
  • List content of Hosts
  • List IP configuration
  • List Winsock Entries
  • List last 10 Event Viewer Errors
  • List Installed Programs
  • List Devices (Only Problems)
  • List Users, Partitions and Memory size
  • List Minidump Files
  • List Restore Points
Klik op de knop "Go".
Na het scannen zal een logje verschijnen op je bureaublad, "MTB.txt".
Voeg nu het geopende logbestand in het volgende bericht als bijlage.


Log 2:
  • Download Afbeelding Autoruns for Windows
  • Pak vervolgens het ZIP-bestand met de naam "Autoruns.zip" uit.
  • Klik vervolgens met de rechtermuisknop op autoruns.exe en kies voor de optie als administrator uitvoeren
  • Ga naar  File>Save, sla het op als AutoRuns.txt op je bureaublad.
  • Selecteer tekst van het uitrolmenu als bestandstype:
Afbeelding Voeg nu het geopende logbestand in het volgende bericht als bijlage.
Afbeelding
7
dorado schreef:Plaats volgende logs:
Bijgaand de logs. Waaruit in ieder geval duidelijk zal worden dat deze PC voornamelijk in gebruik is als game-machine, maar wat hopelijk ook wat meer duidelijkheid zal verschaffen, aangezien het probleem zich nog altijd voordoet, behalve dus in de veilige modus.
Als gast kunt u geen bijlagen bekijken. Registreer via deze link een (gratis) account om bijlagen te kunnen bekijken.
8
Probeer het eens te achterhalen d.m.v. de schone opstart.
Klik met de rechtermuisknop op de startknop en klik op uitvoeren, type hier het commando msconfig gevolgd door enter.
  • Open het tabblad "Services" en vink de optie "Alle Microsoft services verbergen" aan.
  • Klik nu op de knop "Alles uitschakelen"
  • Open nu het tabblad "Hulpprogramma's" en klik op "Taakbeheer openen"
  • Schakel bij het tabblad opstarten nu alle items uit door deze één voor één te selecteren en op Uitschakelen te klikken.
  • Herstart na het uitschakelen van 1 item en zodoende kan je de boosdoener ontmaskeren
Afbeelding
9
dorado schreef:Probeer het eens te achterhalen d.m.v. de schone opstart.
Dat was één van de dingen die ik reeds geprobeerd had. Helaas bood het geen soelaas: ook momenteel zijn alle niet-Microsoft services en alle programma's die mee opstarten uitgeschakeld, maar de PC wil nog steeds niet normaal afsluiten.
10
Hallo,

Doe het volgende eens:

  • Ga naar > Configuratiescherm en klik op Energiebeheer.
  • Klik nu links in het menu op de optie "Het gedrag van de aan/uit knop bepalen".
  • Bovenin het scherm klik je nu op de optie "Instellingen wijzigen die momenteel niet beschikbaar zijn".
  • Schakel nu de optie Snel opstarten inschakelen uit en klik op Wijzigingen opslaan
Afbeelding
Groeten abbs
Afbeelding
Member of UNITE (Unified Network of Instructors and Trained Eliminators)
Bent u blij met de geboden hulp? klik hier voor een vrijblijvende donatie Afbeelding
11
abbs schreef:Hallo,

Doe het volgende eens:

  • Ga naar > Configuratiescherm en klik op Energiebeheer.
  • Klik nu links in het menu op de optie "Het gedrag van de aan/uit knop bepalen".
  • Bovenin het scherm klik je nu op de optie "Instellingen wijzigen die momenteel niet beschikbaar zijn".
  • Schakel nu de optie Snel opstarten inschakelen uit en klik op Wijzigingen opslaan
Afbeelding
Die heb ik ook al een paar keer aan-/uitgeschakeld, maar ook dat helpt tot op heden niet.
12
Probeer eens Ultimate Windows Tweaker voor Windows 10.
  • Klik op System Performance
  • Schuif de drie regelaars naar links om tijd te minimaliseren om services, niet reagerende taken (tijdens het afsluiten) te beëndigen
  • Vink Auto-end-non-responsive-tasks aan
  • Vink Forcibly Unload DLLs from Memory aan
Afbeelding
13
dorado schreef:Probeer eens Ultimate Windows Tweaker voor Windows 10.
  • Klik op System Performance
  • Schuif de drie regelaars naar links om tijd te minimaliseren om services, niet reagerende taken (tijdens het afsluiten) te beëndigen
  • Vink Auto-end-non-responsive-tasks aan
  • Vink Forcibly Unload DLLs from Memory aan
Precies zo gedaan, maar ook dat heeft het probleem niet opgelost. Windows sluit nog steeds prima af, maar de PC schakelt niet uit, enkel en alleen bij afsluiten vanuit de veilige modus. Nog geen verbetering, dus.
15
abbs schreef:Hallo,

En in veilige modus?
Net wat ik al schreef, dat is het opvallende: bij afsluiten vanuit de veilige modus gaat alles wél zoals het hoort: Windows sluit af, en de PC schakelt zichzelf uit. Bij afsluiten vanuit de normale modus gaat nog steeds alleen dat eerste stukje goed en blijft het uitschakelen uit en moet ik dat forceren door de knop ingedrukt te houden.
Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in

Gebruikersnaam
Wachtwoord

Terug naar “Algemene computervragen en problemen”