Gesloten
1
Goedemiddag beste mensen,

Ik ben hier nieuw, en dit lijkt me een leuk forum dus ik kom ook gelijk met een vraag.
Ik heb een andere pc, die nu bijna volledig geïnstalleerd is.
Ik heb (door een tip) een 3 backups gemaakt met Acronis True Image.
1) Van een kale Windows met Office.
2) Van een Windows met programma's en mail ingesteld.
3) Daarna nog 1 dat bijna alles klaar was.
Alleen tijdens de 2de Image maken, wilde Acronis de eerste overschrijven, omdat deze dezelfde naam zou bevatten.
Ik dacht slim te zijn, ik heb op mijn grootste schijf F een map gemaakt met Backups.
Ik heb iedere image een andere naam gegeven en verplaatst, maar het lijkt me toch stug dat dat niet mag of kan?

Alleen als ik nu Acronis open, zie ik wat blauwe rondjes staan achter de backups met een witte i erin.
Misschien is dit normaal, maar voordat ik definitief op "Nu herstellen" klik, wil ik graag zeker weten dat het goed gaat, en niet dat ik straks niks over heb,
met gevolg dat ik opnieuw zou kunnen beginnen (daar zou ik flink van balen)

Ik heb voor het gemak even een paar printscreens gemaakt.
Hopelijk heeft iemand hier ervaring mee, en kan mij helpen.
Afbeelding Afbeelding Afbeelding Alvast erg bedankt.
2
Ik heb blijkbaar iets verkeerds gedaan met het plaatsen van de plaatjes/printscreens, mijn excuses.



Afbeelding



Afbeelding




Afbeelding
3
Hallo en welkom op het forum,
KaleBats schreef: Alleen als ik nu Acronis open, zie ik wat blauwe rondjes staan achter de backups met een witte i erin.
Misschien is dit normaal, maar voordat ik definitief op "Nu herstellen" klik, wil ik graag zeker weten dat het goed gaat, en niet dat ik straks niks over heb,
De knop herstellen start de restore-functie, hiermee plaats je dus de geselecteerde back-up terug.

Het blauwe rondje verwijst naar een openstaande mededeling, in dit geval de melding over Acronis Universal Restore. Met deze extra software kan je een back-up (image) op een andere computer plaatsen. Wanneer je deze melding sluit zal het blauwe rondje verdwijnen.

Indien er een (nog) andere meldingen openstaan kan je deze bekijken door op het blauwe icoon te klikken.

Afbeelding
Member of UNITE Unified Network of Instructors and Trained Eliminators (Unite Against Malware)
4
Dank je wel Maxstar,

De knop "nu herstellen" begrijp ik, dan zet ik de backuppen terug.

Als ik het goed begrijp, hoef ik dus niks te valideren, wat staat op het middelste plaatje?
De optie schijven is neem ik aan om de hele schijf te herstellen of te backuppen, waar hij in deze situatie op staat.
Partities is neem ik aan, om een bepaalde partitie alleen te backuppen of te restoren?
En dan zie ik daar nog Bestanden staan, dat is neem ik aan om bepaalde bestanden te backuppen of te restoren?

Zoals op plaatje 3, kan ik klikken op "nu herstellen" en hoef ik niet bang te zijn dat er wat fout gaat?

Sorry maar ik wil graag weten of ik na een reboot wel alles terug heb.
5
Je aanname over de 3 opties is correct.
Zoals op plaatje 3, kan ik klikken op "nu herstellen" en hoef ik niet bang te zijn dat er wat fout gaat?
Nou dat ligt er aan. Hij staat nu op schijven, dus als er nog iets op die schijf staat wat je niet op backup hebt dan zal dat overschreven worden, dus verdwijnen.
Als je ook een backup gemaakt hebt van de hele schijf en dat is goed gegaan, dan zal die ook helemaal weer teruggezet worden. Normaliter heb je dan ook alles terug na een reboot.
Greetings, Black Tiger.
6
Ik zou eerst even controleren welke meldingen er achter alle blauwe icoontjes staan, voordat je overgaat tot het terugplaatsen van een back-up.

Wat betreft de vragen over schijven, partities en bestanden klopt dat helemaal. Wat betreft de vraag in de tweede screenshot over het valideren zal dat niet het blauwe icoontje met de melding verwijderen. Middels de optie valideren (nieuwste of alle) controleer je de gemaakte back-up op integriteit.

Bekijk dus even de meldingen die openstaan, zo'n blauw icoontje kan ook aangeven dat de back-up niet volledig is voltooid of afgebroken. Wanneer je in die situatie de validatie start zal dit icoontje veranderen in een rood kruis. In dat geval gaat het om een mislukte back-up.
Member of UNITE Unified Network of Instructors and Trained Eliminators (Unite Against Malware)
7
Ok, nu begrijp ik waarom je dat wilt weten wat die melding inhoud.
Ik heb de volledige C een backup van gemaakt, en nu ook terug gezet, dus gelukkig dat is goed gegaan.

Houd dus in, dat ik die backup handmatig gemaakt heb, niet gepland, niks aan de hand dus.
Zucht ik ben blij dat ik mijn backup terug heb kunnen zetten.
(moest wel even een vinkje aanzetten, ik had al geklikt op "nu herstellen" maar hij deed niks, in het grote scherm even een vinkje in het vak aanzetten
en het icoon van "nu herstellen" verandert dus ook.
Afbeelding Klasse dank je wel voor je hulp Maxstar.
9
De back-up met het groene vinkje is een volledige back-up van alle systeempartities neem ik aan. De drie opvolgende back-ups zijn dan gemaakt met een niet geplande incrementele / differentiële instelling?

@Black Tiger haalde het al aan, dat data die niet in een bepaalde back-up aanwezig is verloren zal gaan. Je hebt nu drie (aanvullende?) back-ups. Laten we deze even A, B en C noemen.
  1. Backup Windows-Office
  2. Backup kale Windows en kale Office
  3. Backup bijna alles klaar
Bevat back-up C ook de data van A en B? Of bevatten deze drie back-ups alleen de gewijzigde en/of nieuwe bestanden?
Member of UNITE Unified Network of Instructors and Trained Eliminators (Unite Against Malware)
10
Ja klopt, die met het groene vinkje is mijn C schijf.
Ja als je Acronis installeert wil hij zelf plannen om backups te maken, dat regel ik zelf wel lol.

Ja begrijp ik, als ik een backup maak van mijn C, dan zit daar alles bij (ook dat stukje 100mb geloof ik wat windows altijd aan maakt)

B. Is het begin, dus Windows en Office geïnstalleerd.
A Is het vervolg, dus de mail account ingesteld, zodat dat weer in orde is (ook handtekeningen erin gezet, maar dat is persoonlijk)
C Verder gegaan maar ik moest de Dymo labelwriter nog installeren (hier in verleden mee zitten klooien, niet normaal, maar blijkt veel eenvoudiger te kunnen, door al een gebruikt label te openen, staat de sticker al goed, dan adresboek in mijn documenten zetten en klaar, normaal was ik er de hele dag mee bezig)

Dan heb ik nu nog een nieuwe gemaakt, zeg maar D, dus met alles wat ik gebruik weer werkend.

Mocht er nu heel veel veranderen, kan ik terug gaan naar B, en dan hoef ik de programma`s die ik gebruik te installeren.
Dus ja, A en C zijn aanvullende zeg maar, als je het nog volgen kunt.

Sorry ik dacht dat alleen Maxstar reageerde, maar Black Tiger ook hartelijk bedankt.
Als jullie nog vragen hebben, kom ik hier zaterdag pas op terug, ik moet morgen nog weg.

Met vriendelijke groet
Kalebats.
11
Met back-up strategieën kan je allen kanten op, maar ik begrijp nu inderdaad hoe je alles hebt ingericht. Waarbij back-up (D) wederom een volledige back-up betreft?
KaleBats schreef: Ja begrijp ik, als ik een backup maak van mijn C, dan zit daar alles bij (ook dat stukje 100mb geloof ik wat windows altijd aan maakt)
De door het systeem gereserveerde partitie van 100 MB kan in de loop der tijd groter worden. Ik heb nog een oude laptop, waar die partitie inmiddels na meerdere onderdelenupdates een grootte heeft van 1,45 GB.

Na iedere (halfjaarlijkse) update maak ik dan ook vooraf en achteraf een volledige systeemkopie. Dit omdat Windows-Update ook wijzigingen aanbrengt op deze partitie.

Hoe dat bij een MBR- / GPT-indeling (UEFI) zit weet ik eigenlijk niet. Ik heb daarover even een nieuw topic gestart.

Zelf maak ik voor en na een onderdelenupdate altijd een volledige back-up van de systeemschijf, dit omdat de partitie die ooit 100 MB groot was nu 1,45 GB groot is.
Member of UNITE Unified Network of Instructors and Trained Eliminators (Unite Against Malware)
12
wellicht ten overvloede: ik heb sterk de indruk dat die F: een interne schijf is.
klopt mijn indruk: zet nooit een backup op een schijf die onderdeel is van de bron... één stroompiek en je hebt niks meer.
klopt mijn indruk niet, dan mag je deze post vergeten.
13
Goedemorgen allemaal,

Sorry, een beetje later maar dan toch.
En ik wilde wel even de tijd hebben om mijn verhaal te typen.

Ik had even een flink probleem hier, wat even de aandacht trok, ik had op de hoofd pc problemen met de mail versturen,
dus ik heb eens speedtest gedraaid (mede omdat mijn internet zo traag was als dikke ....)
Het bleek dat ik daar nog een 2 Mb/s had, in plaats van mijn geliefde 250, maar goed dit is een heel ander verhaal dan over de backups.
Wel wil ik even melden, dat ik snel nog een UTP test apparaatje heb gekocht, om toch te controleren of er ergens een slechte
UTP kabel of connector zat, want als maandag de monteur komt, en die zegt, je hebt zelf een slechte kabel gebruikt, zijn de kosten voor jezelf.
(En ik geloof nog eens € 15,- per 15 minuten, en dat wil ik toch even voorkomen)
Mijn kabels zijn allemaal 100% in orde, rest mag de monteur uitzoeken.

Klopt helemaal die F schijf is een gewone HDD (4TB) die ook nieuw in de pc is gekomen.

Hey dat is mij al eens opgevallen met die partitie die Windows aanmaakt, dat deze stukken groter was als voorheen de 100 Mb.
Ik heb al eens een pc opnieuw geïnstalleerd omdat ik dacht dat het fout was gegaan zucht,
maar die is dus in de loop van updates groter geworden.
Zo weer wat geleerd.

Klopt, je backups hoor je eigenlijk niet op een interne schijf te hebben staan.
Die worden dan ook vandaag nog een keer gekopieerd.
Die gaan in de cloud, of gewoon op een andere schijf.
Maar moet ik nog even doen dus (ja ik weet, had allang moeten gebeuren, linke soep zo)
14
Goedenavond,

Als de verbinding met internet spontaan (vanuit het niets) zeer traag is maar het interne netwerk niet, dan is een slechte UTP-kabel ook uit te sluiten als oorzaak. Maar zonder versie info over het modem en dergelijke is de mogelijk oorzaak lastig te achterhalen. Ik neem aan dat je het modem ook al eens hebt gereset?
Member of UNITE Unified Network of Instructors and Trained Eliminators (Unite Against Malware)
15
Goedenavond,

Ja dat modem is al zoveel gereset.
Toen maar gebeld met Ziggo, en er werd mij gelijk verteld, we sturen U een nieuw modem.
Dus die ertussen geplaatst, maar het probleem bleef zich voor doen.
Dus maar weer gebeld, en er is voor morgen een monteur ingepland, hopelijk weet hij wat de oorzaak is.

Het draait hier al jaren met dezelfde configuratie, en het probleem is plots begonnen.
Ik ga die monteur eerst eens even afwachten, als dat niks uit haalt dan kom ik daar nog even op terug.

Fijne avond nog allemaal.
Gesloten

Terug naar “Algemene computervragen en problemen”