Plaats reactie
136
Black Tiger.
Let wel, het werkte op dat moment.
Na een volledig afsluiten over de nacht en het opnieuw opstarten zat ik eigenlijk met dezelfde ellende als de afgelopen dagen.
Bij het opnieuw netwerk opnieuw instellen was alles en iedereen weer zichtbaar en bereikbaar voor elkaar.

Link waar ik het opnieuw instellen van het netwerk vandaan heb is van microsoft.
Netwerk opnieuw instellen.
De voorgaande stappen op die pagina hebben we volgens mij allemaal al doorlpen.

Via deze pagina heb ik een LAN scanner op mijn netwerk los gelaten, en gezien dat de Master browser op Haka1 staat.
Afbeelding
137
Kun je eens naar de services gaan op Haka1?
Start dan services.msc typen en dan op Services (bureaublad app) typen of via het configuratiescherm -> systeembeheer -> services.
Dan naar "computer browser". Deze staat als het goed is op "Handmatig (starten via trigger)" en wordt ook uitgevoerd.
Kun je daar eens op klikken. Dan op Stoppen klikken en als deze gestopt is van handmatig op "uitgeschakeld" zetten, dan toepassen en dan OK klikken.
Daarna opnieuw opstarten, gaat het dan beter?
Greetings, Black Tiger.
138
Als dit niet helpt, deze weer terug op handmatig zetten en dan kun je deze registerinstelling proberen om te zorgen dat Haka1 geen master browser wordt.
  1. Open de register editor.
  2. Ga naar HKey_Local_Machine\System\CurrentControlSet\Services\Browser\Parameters
  3. Dubbelklik aan de rechter kant van de kolom bij MaintainServerList op auto en wijzig dat in false.
  4. Klik op ok en weer opnieuw starten.
Misschien zelfs beter om dan eerst HAKA1 uit te schakelen, beide anderen te herstarten en dan Haka 1 weer op te starten.

Als je dit gelijktijdig leest kun je dit misschien eerder proberen dat wat ik in voorgaand bericht schreef.
Greetings, Black Tiger.
139
Stap 1 uitgevoerd, tussentijds een check gedaan met die Lan scanner, en gezien dat Haka3 Browsermaster was geworden.
Haka1 zag niemand behalve printer en router..
Haka2 zag Haka2 En Haka3 zag alles.
De laatste twee zonder opnieuw opstarten.

Stap 2 uitgevoerd
Opgestart volgens voorstel.
Haka1 ziet printer en router, als laatste opgestart.
Haka3 ziet printer en router als tweede klaar met opnieuw starten.
Haka2 ziet alles en was als eerste klaar met opnieuw starten.
140
Ik neem aan dat je bij stap 2 wel eerst stap 1 ongedaan hebt gemaakt, toch?
Er blijft toch iets niet goed gaan met dat netbios verkeer en het master browser gebeuren.

Ik zou adviseren alles weer terug te zetten naar origineel, dus browser service weer op handmatig op Haka1 voor zover dat nog niet gedaan is en de register instelling op Haka1 ook weer terug op auto te zetten.
Geen flauw idee wat die windows netwerk probleemoplosser zelf nog anders doet wat het euvel dan tijdelijk verhelpt.
Greetings, Black Tiger.
141
Stap 1 was weer gecorrigeerd voor stap  2 werd uitgevoerd.
Vannacht Haka1 en Haka2 uit gehad.
Beiden vanochtend opgestart, en weergave was exact zoals gisteravond na stap1 en2.
Opnieuw een Netwerk opnieuw instellen gedaan, en de drie computers zien elkaar en elkaars gedeelde partities en mappen.
142
Jammer dat ik er niet achter kom wat die tool nog extra doet buiten wat wij al doen anders konden we het misschien definitief oplossen.
Ik ben momenteel door mijn ideeën heen.
Greetings, Black Tiger.
143
Ben nog weer wat bezig geweest, zonder echter resultaat te boeken.
Heb daarom nog eens een Netwerk opnieuw instellen gedaan, en zag bij de opstart van de iets tragere Haka2 een dos of shell schermpje voorbij komen waarin de volgende kopregel stond. C:/Windows/system32/netsh.exe
In het zwarte veld werd niets weergegeven.
Nu heb ik dat eens opgezocht in de Haka1, 2 en 3.
Bij allen staat in de eigenschappen als laatst geopend de datum waarop de betreffende computer is gemigreerd naar windows10.
Voor Haka2 was dit 23 maart.
Voor Haka3 was dit 1 april.
Voor Haka1 was dit 5 april.
Onder de tab Beveiliging zijn de gegevens nagenoeg gelijk.

Ik neem Haka3 als voorbeeld, en daar waar Haka3 staat vermeld, staat in de andere computers de naam van die computer.
Namen van groepen of gebruikers.
Alle toepassingspakketten
ALLE TOEPASSINGSPAKKETTEN MET BEPERKINGEN
SYSTEEM
Administrators (HAKA3\Administrators)
Gebruikers (HAKA3\Gebruikers)
TrustedInstaller

De TrustedInstaller heeft een volledig beheer in alle drie de computers.
De overigen alleen Lezen en uitvoeren en Lezen.

Zou hier nog iets in kunnen zitten?
144
V.w.b. de Trusted installer niet. Deze heeft inderdaad in elk geval sinds W10 alle rechten, dus zo vreemd lijkt me dat niet.
Wat ik wel interessant vind is dat netsh schermpje in Haka 2. Het kan zijn dat dit op andere pc's zo snel gaat dat het niet zichtbaar is.
Netsh wordt wordt gebruikt voor het netwerk, maar ik ben ook geen engineer dus hoe diep dat gaat is me niet bekend, ik gebruik het met name om de tcp stack te resetten en de winsock.
Er is echter een hele waslijst aan mogelijkheden zoals je op deze site (klik) kunt zien.
Aangezien w10 heel veel dingen van netwerk start zou het best kunnen dat er een commando via een shell gegeven wordt tijdens het starten.

Als ik vorige berichten goed gelezen hebt gaat alles goed als alleen Haka2 en 3 gestart worden en Haka1 uit blijft staan (ook zonder netwerk herstel), correct?
Ik weet niet in hoeverre het tot de mogelijkheden behoort (heb ook niet meer zover terug gelezen), maar anders is het misschien een idee om Haka1 eens nieuw te installeren. Dat kan rechtstreeks van Windows 10 als je maar dezelfde versie gebruikt (bijv. Home of Pro) van wat er nu op staat. Dan kun je ook invoer van de licentiecode overslaan want hij wordt dan automatisch geactiveerd.

Dit heeft echter geen zin als mijn veronderstelling dat Haka2 en 3 wel werken zonder Haka1 onjuist is.
Greetings, Black Tiger.
145
Je veronderstelling is juist.
Ik ben nu zeer geïnteresseerd in hoe ik windows10 opnieuw zou kunnen installeren vanuit windows10.
146
Vanuit Windows 10 zou dat mogelijk moeten zijn. Ik neem het liefst een opstartbare DVD of USB en start daar van op, haal de partities weg, en begin opnieuw.
Daarvoor moet men dan wel eerst een iso downloaden, daar bestaan mogelijkheden voor als je bijv. het licentienr. van je Windows 7 nog hebt maar het kan ook met de isodownloader.

Vanuit Windows 10 is het normaliter ook te doen. Wat eenvoudiger, alleen durf ik niet te zeggen of dan hetzelfde gebeurt.
Zorg wel dat je een backup hebt van evt. documenten, e-mails (bijv. met Mailstore Home) als je een e-mail client gebruikt en wat dies meer zijn.

Dan ga je naar start -> instellingen -> Bijwerken en beveiliging.
Klik aan de linkerkant op "systeemherstel" en dan aan de rechterkant op de knop "aan de slag".
Kies dan op "alles verwijderen" en dan verder.

Je kunt er ook voor kiezen de persoonlijke bestanden te behouden. Dan zou W10 ook opnieuw geinstalleerd worden maar behoud je de documenten en afbeeldingen als ik me niet vergis. Durf ik niet met zekerheid te zeggen.
Persoonlijk als ik iets gefixed wil hebben maak ik dingen liever echt leeg dan "weet ik niet zeker leeg" om het even zo te noemen. :D
Maar da's een keuze die je zelf mag maken.
Greetings, Black Tiger.
147
Ik heb de laatste optie eens losgelaten op de Haka2.
Over de nacht mooi zijn her-installatie laten doen.

Op dit moment is Haka2 zichtbaar en bereikbaar voor de andere twee computers, maar kan Haka2 de andere computers niet benaderen.
148
Da's vreemd want dat kon eerst wel? Ik ben eens benieuwd wat het later gaat geven of na evt. andere herstart volgorde.
Is Haka1 ook zichtbaar en bereikbaar vanaf Haka3, dus beide kanten uit?
Greetings, Black Tiger.
149
Dat kon eerst wel, maar dan alleen wanneer alle aangesloten computers weer zichtbaar waren na het gebruik van Netwerk opnieuw instellen.

Heb de vernieuwde installatie van Haka2 vervangen door een verse installatie van windows10, en had geen verbinding met 1 en 3.
Heb de Lan scanner gebruikt, en zag al gauw dat de nieuwe installatie een WORKGROUP had aangemaakt, en geen WERKGROEP.
Deze inmiddels gewijzigd, en heb vanaf Haka2 wel toegang tot Haka1 maar niet tot 3.
Haka1 en 3 kunnen wel binnen kijken bij Haka2.
150
Ja dat klopt, bij herinstallatie maakt Windows er vaker WORKGROUP van i.p.v. WERKGROEP. Soms lijkt het op elkaar daarom dat ik zelf altijd een eigen werkgroepnaam neem, dan valt het gelijk op als het niet klopt.
1.) Heb je wel na de herinstallatie van Haka1 en 2 ook bij beiden het SMB1 CIFS/Client protocol weer geactiveerd?
2.) Ik neem aan dat er bij Haka2 weer een share aanwezig is. Controleer voor de zekerheid of bestanden en printers delen en netwerk detectie inschakelen ook weer actief is.
Greetings, Black Tiger.

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in

Gebruikersnaam
Wachtwoord

Terug naar “Netwerken, Draadloos Netwerk, Routers & Modems”