Plaats reactie
1
Vanaf het begin werk ik op 2 externe schijven. In mijn laptop staat dus niets opgeslagen.

Sinds een paar dagen wordt een van deze schijven niet gevonden als ik hem aansluit. Het is telkens een verrassing en als hij het besluit te doen, moet ik erg lang wachten. De andere schijf reageert gewoon en snel.
Betekent dit dat de moeilijke schijf aan zijn eindje begint te komen? Of is er iets anders aan de hand, met de verbinding met mijn laptop of zo.
Zou iemand hier over willen denken?
  • "Geluk komt niet vanzelf"
2
Hallo

Dit kan inderdaad duiden op een defecte harde schijf, maak dus zeker even een back-up van belangrijke gegevens.
Test de schijf daarna eens met Crystal DiskInfo.

Download Afbeelding Crystal DiskInfo naar het bureaublad.
  • Dubbelklik op CrystalDiskInfoPortable_x.x.0.paf.exe en klik vervolgens op OK.
  • Het programma wordt nu uitgepakt in een nieuwe map op het bureaublad.
  • Plaats nu een vinkje bij de optie Crystal DiskInfo Portable starten en klik op Voltooien.
  • Of open de aangemaakte map en klik met de rechtermuisknop op CrystalDiskInfoPortable.exe en kies uitvoeren als administrator.
    • Is de kleur Blauw - dan is deze schijf in orde.
    • Is de kleur Geel - dan zijn er problemen met de betreffende schijf.
    • Is de kleur Rood - dan is de harde schijf zeker aan vervanging toe.
  • Als het programma geopend is, worden de gegevens van de harde schijf getoond
  • Let op: Vergroot het venster zodat alle informatie goed zichtbaar is.
  • Maak een screenshot van het programma, hoe je dat doet lees je HIER.
  • Upload dit bestand naar https://www.imgdumper.nl.
  • Je krijgt dan een unieke link. Post die link in je volgend bericht.
Afbeelding
Member of UNITE Unified Network of Instructors and Trained Eliminators (Unite Against Malware)
3
Dank je wel Maxstar voor je reactie. Ik heb je opdracht vandaag een paar keer gelezen, maar ik ben ook zelf nog gaan zoeken, voordat ik actie ondernam. Noem me maar eigenwijs!

Mijn laptop is nu ruim 2 jaar en dit is de 1e waarin een SSD de baas speelt. Daarnaast heb ik 2 externe harde schijven die ik van zijn leven niet vol krijg. Nr. 1 geeft nu dus de trouble. Alles wat ik maak, bewaar, enz. gaat daar op. En ik ben zo'n zot mens, dat in principe alles 2 maal bewaart, dus dat doe ik op schijf nr 2. Elke avond werk ik die 2e bij. Geen gebrek aan backups dus.

Bovendien maak ik elke maand een systeem-backup, en ik bewaar de laatste 2. Dus als ik dit allemaal doe, dan behoort de apparatuur geen tegenstand te bieden, vind ik!
Maar nu ben ik vanavond over iets anders gaan nadenken: ik geef de schuld aan de schijf, maar die gaat met een klein kabeltje in een USB-poort. Daar kan dus ook van alles kapot gaan, nietwaar? Als ik mijn laptop 's morgens opstart, is mijn HD niet aangesloten, want die handel hoeft niet allemaal mee op te starten, lijkt me. Dus de poort is regelmatig in gebruik.

En nu ben ik er net ,per ongeluk al zoekend en prutsend, achter gekomen, dat als ik het verbindings-kabeltje zo neerleg, dat het op de harde schijf rust, en dus een beetje rechter in de USB-poort zit, de schijf vrolijk en zingend op start, en er is dan geen vuiltje aan de lucht!
Het is wel een onnozele oplossing en ik ga er de volgende dagen goed op letten, of het zo werkt. Als het echt zo is, ga ik dus niet aan de slag met jouw aanbeveling, Maxstar. Als het blijft werken, zal ik dat laten weten zodat er een slotje kan op dit 'probleem'.
Ik ben geloof ik geen lid waar je eer in mee kunt leggen! Maar ik geef de schuld maar aan mijn onderzoek-drang: eigenlijk pik ik het niet als ik iets niet kan uitvinden. Sorry.
  • "Geluk komt niet vanzelf"
4
Nu heb ik een aantal malen geprobeerd. Het is vreemd: de schijf regelrecht aansluiten op de poort en het verbindingskabeltje wat hoger op de schijf te leggen: alles gaat dan goed.

Maar nu heb ik een 4 Ports Hub en ik wil mijn telefoon vaak ook aansluiten, tegelijk met de schijf. Die verbinding via de Hub gelukt dan weer niet. hoe ik ook probeer om de kabel anders neer te leggen.
Ik concludeer dat er iets aan het kabeltje mankeert. Maar dat botst dan tegen het regelrecht aansluiten, zonder Hub er tussen. De 2e mogelijkheid is dat er iets aan de USB-poort mis is, maar mijn andere schijf heeft er geen probleem mee.

Nu is mijn onderzoeken uitgeput. Zou ik bij deze schijf een nieuw kabeltje moeten/kunnen kopen? Kan ik dat zo maar kopen?
Graag hierop een reactie.
  • "Geluk komt niet vanzelf"
5
Zelf iets onderzoeken is zeker niet 'eigenwijs', maar juist goed. :good:

Wat betreft de kabel anders neerleggen kan er ook op duiden dat er iets mis is met de USB-poort. Zeg maar dat er niet goed contact wordt gemaakt, dit kan je eens testen door een andere USB-poort te gebruiken.

De USB-hub, welk type is dat, en heeft deze een eigen voeding?
Member of UNITE Unified Network of Instructors and Trained Eliminators (Unite Against Malware)
6
Wel Maxstar, mijn geweldige invallen zijn allemaal opgebruikt. Eerst maar even de Hub. Er staat van alles op! Bij de ene staat Trust, de andere is een beetje naamloos: USB3.0 Superspeed 4 ports Hub.

Mijn 2e schijf laat zich prima zien via allebei de poorten. En schijf nr 1 doet het nu echt nergens in. Als ik mijn hand er op leg, trilt hij wel zachtjes. (hm).

Ik geef het op: wat zou nu de oplossing kunnen zijn? Hoewel: er is me nog iets ingevallen. Ik heb de schijf bij de laptop van mijn man geprobeerd en daar ging het zonder probleem!
En als extra inval heb ik in apparaatbeheer de poorten gecontroleerd. Bij eigenschappen werd me bij alle 4 verteld dat ze correct werkten. Mooi meegenomen, nietwaar?

Nu hoop ik alleen nog dat je weet wat ik nu moet doen. Alvast bedankt voor het denken. Toch probleem van de kabel?
  • "Geluk komt niet vanzelf"
7
Is het deze USB-hub van Trust? En deze gebruik je dan wellicht zonder voeding, want die is er niet standaard bijgeleverd zo te lezen. Hierdoor kan het voorkomen dat de USB-hub te weinig vermogen levert om de externe schijf op te starten.

Wat je kan doen is de USB-kabels van beide schijven eens onderling uitwisselen, zo is een mogelijk defecte kabel uit te sluiten.
Member of UNITE Unified Network of Instructors and Trained Eliminators (Unite Against Malware)
8
Wel Maxstar, ik heb van alles gedaan wat meer duidelijkheid aan me kan geven.

Ik heb de schijf geprobeerd op de laptop van mijn man: hij deed het prima!
Ik heb de kabeltjes van de 2 schijven verwisseld: mijn schijven deden het alle 2 op het kabeltje van schijf nr 2!!

Mijn hubs hebben allebei geen voeding. Nooit gedacht dat ze daar behoefte aan hadden. Volgens mij was mijn laptop genoeg voor hen. En ik geloof dat ze daar maar tevreden mee moeten zijn, want een geschikt stopcontact zit echt niet op een handige plaats.

De enige conclusie is: het ligt aan het kabeltje van schijf nr 1. En dus moet ik daar een nieuwe voor kopen. Maar waar doe ik dat en moet ik de schijf dan meenemen? Mijn dorp heeft 5 supermarkten, maar geen computerwinkel! Kan het ook online, of kan ik daar de boot mee ingaan? Ik kan een aantal dorpen verder gaan kijken.

Graag nog een keer je mening en raad. Weer alvast bedankt.
  • "Geluk komt niet vanzelf"
14
Het moet me nu toch wel lukken om deze week de juiste kabel te vinden. Maxstar: ik heb van jouw rij kabels volgens mij 3.0 Type A. Maar ik ga gewapend met mijn kabeltje op stap! En Pearl, dank ook voor jouw info.
Wat weten jullie er veel van, maar ook: wat hebben jullie dit allemaal op het juiste moment paraat!

Mijn schijf zal jullie dankbaar zijn, even als ik.
Uiteraard laat ik nog weten hoe ik gevaren ben op mijn kabeljacht.

Katy.
  • "Geluk komt niet vanzelf"
15
Wel, ik heb de juiste handtekening gemaakt! Maar ik leerde ook iets vandaag.
Op de site 'alle kabels' heb ik verbijsterd naar zoveel kabeltjes gekeken, en ik herkende de mijne, net zoals jij, Maxstar, hem ingevoegd had bij mijn bericht.
Maar tot mijn mijn vreugd: mijn kwaal: onderzoeken, weet je wel! Dus ik ben naar de kabelfirma gaan bellen, en toen bleek dat ik ook nog naar de andere kant van de kabel moest kijken. Weet ik veel!
Dus ik mocht een foto toesturen van de verbinding die in mijn schijf zou gaan. En ergens tussen al die kabels zat iemand die voor me koos en die kabel heb ik dus besteld.

Het duurt even (de kabels hebben ook corona), maar het komt goed. Tot zover mijn beloofde update.
Katy.
  • "Geluk komt niet vanzelf"
Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in

Gebruikersnaam
Wachtwoord

Terug naar “Hardware & Randapparatuur”