Plaats reactie

Hoe ziet jouw beveiligings-setup eruit

Alleen een Anti-Virusscanner
Totaal aantal stemmen: 3 (19%)
Een Anti-Virusscanner en realtime Malwarescanner
Totaal aantal stemmen: 1 (6%)
Een Anti-Virusscanner en realtime Malwarescanner + Firewall (SW of HW)
Totaal aantal stemmen: 3 (19%)
Een Anti-Virusscanner en on-demand Malwarescanner (Geen stemmen)
Een Anti-Virusscanner en on-demand Malwarescanner + Firewall (SW of HW)
Totaal aantal stemmen: 3 (19%)
Een Compleet security pakket (Anti-Virus / Anti-Malware / Firewall)
Totaal aantal stemmen: 2 (13%)
Geen Anti-Virusscanner en andere realtime Malwarescanner's
Totaal aantal stemmen: 1 (6%)
Geen van bovenstaande opties (Selecteer deze optie alleen als je ook een toelichting geeft)
Totaal aantal stemmen: 3 (19%)
Totaal aantal stemmen: 16
1
Ik zat al langer met het idéé in mijn maag om hier eens een topic over te starten en vandaag toch maar eens de (stoute schoenen) aangetrokken.
Wat is het idéé of de bedoeling van dit topic (Hoe ziet jouw beveiligings-setup eruit). Nou dat is heel simpel ik ben namelijk erg nieuwsgierig naar de gebruikte programma's, instellingen van het OS, browser-instellingen.
Maar ik zal hieronder even een opsomming maken naar dingen waar ik vooral nieuwsgierig naar ben en wat jullie extra instellen / aanpassen of installeren om de beveiliging te bevorderen.

On-Access / Realtime beveiliging
  • Anti-Virus / Anti-Spyware / Anti-Malware software
  • Firewall softwarematig / hardwarematig
  • IDS / HIPS (Intrusion Defense System / Host-based Intrusion Prevention System)
  • Behaviour Blocker
  • Virtualisatie / Sandbox
On-Demand beveiliging
  • Anti-Virus / Anti-Spyware / Anti-Malware software
Cloud beveiliging
  • Anti-Virus / Anti-Spyware / Anti-Malware software
  • Anti-Phishing (Kort samengevat Web protectie)
OS
  • Aanpassingen / instellingen in Windows of Linux die niet standaard zijn
Browser
  • Browser aanpassingen / instellingen / plugins / extensions
If it ain't broken, don't fix it
2
Ik heb wel eens het idee dat hoe meer je je hebt verdiept in computer-beveiliging, hoe minder beveiligingsprogramma 's je op je computers gebruikt.

Mijn 'best beveiligde' Windows-computer heeft alleen MBAM (on-demand) en een Sygate firewall.
Andere Windows-computers hebben alleen MBAM on-demand.
De linux-computers hebben helemaal geen beveiliging.

Maar mijn netwerk is wél goed beveiligd met een hardware firewall, een IDS, wat honeypots en een netwerkmonitor-systeem. Servers staan in DMZ.
Is idd overkill, maar daar ligt mijn interesse nou eenmaal en vindt het leuk hier wat mee te experimenteren. Nodig is het niet.

Verder zijn alle computers zijn up-to-date (= de belangrijkste beveiliging) en heb het klikerdeklik-gedrag al lang geleden afgeleerd.
Zeg maar Duncan.
3
Mijn pc's voor gewoon dagelijks staan verschillende beveiligingspakketten met realtime beveiliging, en in het verleden heb ik ook veel verschillende gebruikt het is dus niet zo dat ik altijd één en dezelfde programma's gebruik, mijn beveiligings-setup is dus erg wisselend.
Zo heb ik op het PCM forum eens een licentie van F-secure gewonnen dus heb ik een jaar lang deze gebruikt, vorig jaar Decemer via Certified Secure een licentie van Trend Micro IS 2011 wat ik momenteel nog steeds gebruik in combinatie met MBAM-pro.
Hiernaast gebruik in op andere pc's ook Avira "free" en Emsisoft Antimalware en Online Armor.

Mijn test pc's "virtuele installaties" en stand alone zijn allemaal uitgerust met de virtualisatie software returnil en hebben beperkte toegang in het netwerk en naar het internet.
Van deze configuraties heb ik allemaal "clean" images als backup, dus gaat er eens iets mis of vergeten returnil aan te zetten kan ik eenvoudig het geconfigureerde basis systeem zo weer terug plaatsen. :)

Naast de bekende Anti-Virus / Anti-Spyware / Anti-Malware software "On-Demand" gebruik ik heel veel andere tools die ik ook gebruik bij het verwijderen van malware maar dit zijn er teveel om even op te noemen.

Mijn beveiligings-setup is niet zo heel erg spannend dus.
Chato schreef:Ik heb wel eens het idee dat hoe meer je je hebt verdiept in computer-beveiliging, hoe minder beveiligingsprogramma 's je op je computers gebruikt.
Hihi inderdaad en betreft het updaten ben ik dan vaak een slecht voorbeeld omdat ik dit zelf nog wel eens uitstel als van dit komt wel een andere keer. :-\
Member of UNITE Unified Network of Instructors and Trained Eliminators (Unite Against Malware)
4
- Realtime; Emsisoft Anti-Malware en Online Armor Premium. Bevat tevens gedragsbewaking en HIPS.

- Virtualisatie/Sandbox gebruik ik niet.

- Browser; Internet Explorer (andere browsers alleen voor tests)

- OS; Windows met alle updates

Ook belangrijk en mag naar mijn idee niet ontbreken; Een goed backup systeem.

Ik maak zéér regelmatig backups van mijn hele C:\ partititie. Nu verwacht ik niet dat er ooit malware op mijn systemen komt zonder dat 't mijn bedoeling is, maar mijn harde schijf kan 't ook elk moment begeven. Niet dat er nu iets aan mankeert, maar ze gaan een keer stuk en je weet niet wanneer... ;)
Ook zijn de backups wel handig bij het testen van Alpha\Bèta software wanneer de dingen niet gaan zoals verwacht of wanneer ik een bepaalde situatie of fout moet zien te reproduceren.
5
Microsoft Security Essentials met de Windows firewall en de gratis versie van Malwarebytes heb ik in gebruik verder niets.
6
De desktop waar ik nu voor zit draait op Windows XP. Met Avira free als AV, de gratis versie van MBAM en ZoneAlarm als FW. Deze computer wordt het meest gebruikt voor internetten. Ik kan me niet herinneren wanneer ik hier de laatste infectie op te pakken had. :D
Updates installeer ik wanneer het me uitkomt. Ik zorg er dan wel weer voor dat Avira up-to-date blijft. Hapert de automatische update geef ik Avira een 'schop', lukt het nog niet download ik de definities en update ik handmatig. De FW controleer ik regelmatig op welke programma's welke toegang tot internet hebben.

Dan heb ik nog een laptop met Windows 7 die ik wel up-to-date houd. Meestal gelijk zodra ik deze gebruik, al is dat niet iedere dag. Hier staat Avira free als AV geïnstalleerd en maak ik gebruik van Windows defender, up-to-date, en ZoneAlarm( dit laatste meer omdat ik het makkelijk vind dan dat het nodig zou zijn).

Voor beide computers geldt dat ik regelmatig controleer op nieuwere versies van Java, Flash, enz.
7
Wat ik eigenlijk nog mis bij de beveiligings-setup is de beveiliging van draadloze netwerken dat hoort toch wel in het rijtje thuis vind ik zelf ook al gebruik ik het zelf niet.
Mijn Windows 7 systeem is heel basic uitgerust met alleen de gratis virusscanner van Avast verder geen extra toeters en bellen.
8
Ik gebruik heel simpel Avira free met de Windows firewall en de betaalde versie van Malwarebytes.
Angel@ schreef:Maar ik zal hieronder even een opsomming maken naar dingen waar ik vooral nieuwsgierig naar ben en wat jullie extra instellen / aanpassen of installeren om de beveiliging te bevorderen.
Hoe ziet jouw config eruit want die heb je nog niet vermeld. :w00t:
Alius aliud dicit "Ieder vogeltje zingt zoals het gebekt is" ook al is deze uit de as herrezen.
10
Ik gebruik: een Anti-Virusscanner [Win 7 - GData, Win XP - Avast 6] en realtime Malwarescanner [MBAM Pro voor beide] + Firewall [Comodo voor beide]

[edit-toegevoegd]
@ Hans100,
Sluit me bij Wessel aan!
:crash:
Afbeelding
met vriendelijke groet, iEscape
born to be free is the way to freedom

Afbeelding
12
Phoenix schreef:Hoe ziet jouw config eruit want die heb je nog niet vermeld. :w00t:
Deze vraag had ik al verwacht van gene zijde maar ik zal mijn beveiligings-setup(s) hier ook gaan posten. :geek:
If it ain't broken, don't fix it
13
Phoenix schreef:Ik gebruik heel simpel Avira free met de Windows firewall en de betaalde versie van Malwarebytes.
Dus als ik het goed begrijp een dubbele real-time bescherming? :detective:
14
Phoenix schreef:Hoe ziet jouw config eruit want die heb je nog niet vermeld. :w00t:
Computers
- Twee desktop pc's (die nodig aan vervanging toe zijn :P )
- Eén laptop.

Desktop nummer (1) met XP is voor normaal gebruik, hierop staat de gratis versie van Avast geïnstalleerd alsmede de gratis versie van Online Armor en MBAM waarvoor ik een aantal maanden terug een licentie voor heb gekocht die nu ook realtime op de achtergrond mee draait.
De gebruikte browser is Firefox met (NoScript) en (WOT).
Mijn laptop voor (home use) is identiek maar heeft als OS Windows Vista 64 bit.

De tweede desktop is mijn troetelkind en tevens speeltuin om met van alles en nog wat te experimenteren.
Op deze desktop net als nummer (1) een oude Dell Dimension 4600 :eek: gebruik ik meerdere Windows installaties die ik kan wisselen via zo'n oude 5,25" tray.
Deze installaties van Windows zijn allen voorzien van de software die ik over het algemeen gebruik bij het experimenteren. Een kleine greep uit dit assortiment is;
- Microsoft SysInternals Suite
- Mandiant Redline
- HookExplorer
- RegShot
- WireShark
- SmartSniff
- Process Kacker
- Capture.BAT
- Lord PE
- OllyDump

Dit zijn dus onder andere de standaard aanwezige software applicaties.
Het OS zelf is helemaal kaal géén updates alleen bij sommige installaties een 'servicepack' bij XP dus 3 in totaal en daarvan heb ik dus ook 4 bootable schijven.

Bij deze installaties zijn bepaalde services uitgeschakeld en de systemen zijn geïsoleerd met een beperkte mate van internettoegang door de instellingen gemaakt in de Outpost firewall.
In het OS zelf is via het groepsbeleid de toewijzing van gebruikersrecht voor het netwerk tot 0 gebracht.
If it ain't broken, don't fix it
15
@ Angel@,

Waarom zijn er weinig belangstelling om aan de Poll mee te doen? ::)
In feite jammer :-[

Kom op forum-leden, even de tijd nemen :Typer:
met vriendelijke groet, iEscape
born to be free is the way to freedom

Afbeelding
Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in

Gebruikersnaam
Wachtwoord

Terug naar “Beveiligingssoftware (algemeen)”