Plaats reactie
1
Hallo,

Ik heb een probleem ontdekt bij het internetbankieren en ben er ook erg van geschrokken en weet al helemaal niet meer wat ik nu moet doen en of mijn computer gehackt is en mijn rekening in gevaar is.

Bij het inloggen op de echte website kreeg ik een wel heel rare melding en kon ik niet verder, ik heb de melding overgetypt en er als bewijs een schermfoto van gemaakt.

U gebruikt een oud type Random Reader, deze kunt u niet meer gebruiken. Gebruik de nieuwe Random Reader. Het juiste type ziet u hierboven staan. (957)

Nou als ik mijn Random Reader vergelijk met dat plaatje is die toch hetzelfde, dus ben me helemaal rot geschrokken en heb eerst gelijk alles afgesloten maar omdat het me niet lekker zat heb ik weer een poging gewaagd om in te loggen en kreeg toen dit weer te zien.

De combinatie van uw rekeningnummer en de toegangscode is onjuist. Bij herhaling van deze fout kunt u contact opnemen met uw lokale Rabobank.(947)

Bij de derde keer lukte het wel, drie keer is scheepsrecht maar toch vertrouw ik het niet en ben bang dat er iets of iemand op mijn computer zit.
Ik zat toch echt op de echte website van de Rabobank en heb als bewijs de schermfoto nog.
Afbeelding Please help!

Jan.
2
In het scherm ziet u:

Ziet u iets ongewoons? Stop en bel 0900 0905

(nummer is correct, zie ik ook bij het inloggen)

Lijkt mij verstandiger om even contact op te nemen met de bank.
3
Goedenavond

Ik heb kort na mijn bericht dat nummer gebeld maar je zal net zien te laat want op Zondag is de helpdesk er maar tot vijf uur.
Toen kreeg een ander bandje met een 020 kalimiteiten nummer voor internetbankieren en heb dat ook gebeld maar tot vier keer hoorde ik een doorschakeling en was de verbinding verbroken.
Met mobiel en vaste telefoon van Ziggo geprobeerd maar was hetzelfde elke keer en bij de vijfde keer belde mijn vrouw en die kreeg wel gehoor.
Het hele verhaal gedaan en kregen als antwoord om de computer op virussen te scannen en pas als dit klaar was weer aan te melden bij internet bankieren.

Microsoft Essentials heeft de hele computer extra gescand en er is niets gevonden dus hebben we weer aangemeld want we moeste controleren of er verdachte afschrijvingen waren.
Als dit zo was moesten we direct terug bellen en ander morgen een afspraak maken bij de bank of opnieuw de helpdesk bellen.

Ze konden mijn vrouw over die mededeling van de Random Reader niet veel vertellen of ze wilde het niet, maar dat kan ik natuurlijk niet hard maken.
Wat er wel is gevraagd en eigenlijk wel vreemd was is of er ook onbevoegden toegang hebben gehad op mijn computer zonder mijn toestemming.
Niet dat ik weet of het moet via internet gebeurd zijn door een hacker maar daar kregen we geen antwoord meer op.

Ik ben nu wel iets kalmer omdat ik weet dat er geen verdachte afschrijvingen zijn en er geen virussen gevonden. Ga dit nog regelmatig controleren en morgen een afspraak bij de bank maken.

Hoe dit kan is voor mij een raadsel maar hebben jullie hier en antwoord op nadat ik een bericht las over fraude met de Random Reader ben ik weer minder gerust.
http://www.westerwoldeactueel.nl/2013/1 ... om-reader/" onclick="window.open(this.href);return false;

Jan.
4
Het kan geen kwaad om hier te vragen of de specialisten je systeem willen controleren.

Microsoft Security Essentials is niet zo best. Wel heerlijk rustig qua meldingen en bijna nooit een valse melding, maar zeer slecht in het detecteren van de nieuwste malware.
6
Hallo,

Ik heb daarnet een gesprek gehad bij de Rabobank alleen niet heel veel wijzer geworden alleen konden ze wel garanderen dat ik geen slachtoffer van oplichting was geworden. Maar wat was het dan wel en dat heb ik meerdere keren gevraagd en dat werdt wel een beetje angstvallig ontweken en later afgedaan als een technisch storinkje of verkeerd gebruik van de Random Reader.

Nu vraag ik me af hoe je dat apparaatje in vredesnaam verkeerd kan gebruiken en hoe de website van de Rabobank kan zien dat ik een oud type Random Reader gebruik en eigenlijk dus niet meer kan gebruiken? Dit is voor mij nog wel het grootste raadsel en voor de Rabobank mederwerker die ik gesproken heb ook want ook hier kreeg ik niet echt een zinnig antwoord op en te horen dat het verkeerd gebruik is geweest of een storing.

Thuis heb ik het 0900 nummer toch nog maar een keer gebeld met de hoop hier wat wijzer van te worden en hier is mijn verhaal doorgespeeld naar een andere afdeling en daar zou ik dan nog via de mail van terug horen. Blijkbaar is dit voor de Rabobank ook een mysterie waar niemand een pasklaar antwoord op weet of kan geven.

Ik ga het advies opvolgen om de computer te laten controleren misschien dat daar iets uitkomt wat de oorzaak kan verklaren. Ik weet het alvast niet en als de Rabobank het ook niet weet of niet wilt vertellen want dat kan ook nog, wat moet je dan als leek? De schrik zat er gister goed in.

Jan.
7
Hallo en welkom op het forum,

Erg interessant dit, maar konden ze bij de Rabobank ook de gegeven foutcode(s) niet toelichten? Ik neem aan dat er toch wel een soort van protocollenboek is waarin dat omschreven staat, en wat de mogelijke oorzaak kan zijn. Op de website van de Rabobank zijn is in ieder geval geen info te vinden over "Foutcode 957", de foutmelding 947 staat dan echter weer wel vermeld en betekent dat de combinatie van het rekeningnummer, pasnummer en toegangscode onjuist is.

De enige logische verklaring die ik kan bedenken omtrent de melding "U gebruikt een oud type Random Reader, deze kunt u niet meer gebruiken" is dat nieuwere modellen bepaalde "identificatie" en "signeer" codes niet meer genereert. Er wordt immers een bepaalde reeks (random) combinaties aan cijfers gecreëerd, en wellicht dat bepaalde combinaties bij de nieuwere modellen geschrapt zijn, en dit kan natuurlijk gedetecteerd worden door het systeem van de Rabobank en daardoor een dergelijke melding geven. ::)
Janjans schreef:Ik ga het advies opvolgen om de computer te laten controleren misschien dat daar iets uitkomt wat de oorzaak kan verklaren.
Je kan hiervoor het stappenplan even uitvoeren en de verkregen logbestanden in een nieuw onderwerp plaatsen bij het juiste forum, dan kunnen we de computer even geheel nalopen op eventuele malware.

Edit:
Ik heb dit topic ook naar het webcare account van de Rabobank op Twitter gestuurd, wellicht komt er op deze manier nog informatie.
" onclick="window.open(this.href);return false;
Member of UNITE Unified Network of Instructors and Trained Eliminators (Unite Against Malware)
8
Dit klinkt aanneemlijk wat je schrijft en dat zou best een met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid een verklaring kunnen zijn. Stel dat het zo zou zijn dan denk je bij jezelf dat de Rabobank daar ook van op de hoogte is.
Voor mijzelf ga ik voorlopig maar uit van het goede, en me niet met allerlei muizenissen hor en dol maken want daar schiet ik niets meer op.

Ik ben jullie al heel dankbaar dat er zoveel mensen met mij meedenken en raad geven, dat doet me echt goed.
Morgen ga ik aan de slag met het stappenplan voor de APK van deze computer en wie weet brengt dat nog iets aan het licht.

Ik heb nog wel een vraag voor Ctrlaltdelete.
ctrlaltdelete schreef:Microsoft Security Essentials is niet zo best. Wel heerlijk rustig qua meldingen en bijna nooit een valse melding, maar zeer slecht in het detecteren van de nieuwste malware.
Hoe moet ik dit opvatten want uit deze zin maak ik op dat je Microsoft Essentials eigenlijk afkeurt en dat het geen echt veilige virusscanner is,- begrijp ik het zo goed?

In een ander bericht van mij heeft Abraham al het advies geplaatst om de virusscanner van Microsoft te verwijderen en AVG te houden die ik er sinds gister bij heb gezet.
Al het advies is meer dan welkom en als je denkt van ik zou het zus en zo doen dan zou ik dat graag horen, ik heb even het linkje naar het bericht hieronder gezet.
http://www.pcwebplus.nl/phpbb/viewtopic ... 96&t=12234" onclick="window.open(this.href);return false;

Jan.
9
Janjans,

Microsoft Security Essentials is iets dat je minimaal zou moeten hebben voor de beveiliging. Het is altijd beter dan niets.
Maar alle andere antivirus programma's, of beter gezegd anti-malware programma's presteren beter dan Microsoft Security Essentials wat betreft de bescherming die geboden wordt. En daar gaat het tenslotte om. Dat Microsoft Security Essentials heerlijk rustig op de achtergrond werkt en eigenlijk nooit een valse melding geeft is een groot pluspunt waar veel andere bedrijven een voorbeeld aan kunnen nemen, maar in eerste instantie draait het om de beveiliging die wordt geboden, en daar schort het aan bij Microsoft Security Essentials.

Nu zal de een AVG adviseren en de ander Avast of Avira of Panda of wat dan ook. Dat zijn meestal persoonlijke voorkeuren en minder gebaseerd op de kwaliteit die geboden wordt, maar ze zijn allemaal beter dan Microsoft Security Essentials.

Zie ook:

https://www.security.nl/posting/364756/" onclick="window.open(this.href);return false;
Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in

Gebruikersnaam
Wachtwoord

Terug naar “Beveiligingssoftware (algemeen)”